en blogg om…eh…asså…en blogg, typ.

Från: Emil Uttke
Datum: 19 september 2013 09:02
Ämne: Till VD:n på Tele2 Sverige
Till: thomas.ekman@tele2.com

Bäste Thomas Ekman,

Mitt namn är Emil och jag försöker att inte vara kund hos Tele2. Och då menar jag inte på ett sånt där ”Shit, vad gott det är med choklad! Jag kan bara inte hålla mig ifrån det”-sätt. Nej, min relation till Tele2 liknar mer den man har till ett ex som vägrar fatta att det är slut. En som dyker upp på varenda fakking utekväll du har med dina polare och pratar om sina PMS-besvär och hur hon älskar fotmassage.

För snart ett år sedan tog jag det ödesdigra beslutet att släppa in en av era nomad-säljare som örlade runt i vårt kvarter. Det piss-regnade ute och den stackaren såg litegrann ut som det där som följer med upp när man lyfter ur silen i duschen, så jag lät honom komma in. Det var tydligen väldigt uppskattat eftersom han ljög nått magiskt för att få hålla sig kvar inne i värmen och lovade både dyrt och heligt att det mobila bredband ni kunde erbjuda var både det bästa och snabbaste. Men den största lögnen var den han berättade när han sa att jag kunde testa och om jag inte var nöjd kunde jag bara skicka tillbaka grejerna och saken skulle vara utagerad. Jag erkänner, jag gick på det. Silly me.

I hate to break it to you, men era grejer sög likt en Ullareds-semester. Jag testade det noggrant i en dag eller två och beslutade mig därefter för att skicka tillbaka grejerna, i enlighet med Tele2-tomtens instruktioner. Sedan den dagen, för snart ett år sedan, har jag verkligen, verkligen försökt att INTE vara er kund. Men istället för att inte vara just det, har jag sedan den dagen istället fått möjligheten att lära känna många av Dina medarbetare eftersom ert IT-system kontinuerligt skickar fakturor, påminnelser och betalningsföreläggande. Två gånger har jag hamnat hos inkasso och hotats med indrivning. Jag har verkligen känt mig sedd. Det ska ingen få ta ifrån er.

Jag har fått tala med både kundtjänstpersonal, systemspecialister och mellanchefer och jag har fascinerats av er iver att göra absolut ingenting åt saken men samtidigt med en så enastående fantasi ha fabulerat den ena förklaringen efter den andra. Det kräver skills, alltså. Jag kan inget annat än att applådera detta väloljade maskineri och jag inser att det inte varit genomförbart utan en man av Din kaliber som stått vid rodret. Starkt jobbat, Thomas.

Hur som helst, det börjar alltså dra ihop sig till det stundande 1-årsjubileet av min och Tele2:s relation och jag hade tänkt fira detta med en liten bjudning till vilken Du är varmt välkommen. Även de av dina söta kontors-mongon som genom året varit envolverade i att inte hjälpa mig med bluff-fakturorna är naturligtvis också bjudna. Jag har haklappar och linoleumgolv, så det är lugnt.

Jag hade tänkt mig nått i stil med att jag bjuder på saft och kaka hemma hos mig och ni på Tele2 tar med er kompensationspresenter. En Apple Mac Mini står högt upp på önskelistan. Men även telefoner, surfplattor eller dylikt går bra. Jag är inte knusslig på den punkten. Ni kan ju ta upp det på nästa ledningsgruppsmöte och typ brainstorma lite.

Ha det bra! Vi hörs (erfarenheten har visat att jag med största statistiska säkerhet kan avsluta mina mejl till Tele2 med de orden).

Hälsningar från kund (!) nummer 10312187726 (jodå, jag är fortfarande kvar)

Emil Uttke

PS. Jag kommer inte betala september-fakturan heller. DS.

9 KOMMENTARER
Charlotta Ambjörnsson-Larson
september 19, 2013
ad

Jättebra skrivet Emil!

Tele2
september 19, 2013
ad

Hej Emil,

Först vill jag beklaga turerna som varit kring ditt mobila bredband. Jag kan se att du varit i kontakt med oss ett flertal gånger för att få hjälp att avsluta abonnemanget.

Abonnemanget är nu avslutat och inga fler fakturor kommer att skickas till dig. Det inkassokrav som gått iväg felaktigt från oss har återkallats och den senaste fakturan som skickades till dig har vi krediterat.

Har du några frågor eller behöver hjälp i fortsättningen är du välkommen att kontakta mig direkt på min mailadress nedan.

Med vänliga hälsningar

Cecilia Uhr, Tele2
cecilia.uhr@tele2.com

Karolina
september 19, 2013
ad

Oh, jag har vart ute för Precis samma sak! Jag blev lovad ett utmärkt 4G-abonnemang och kunde sen inte säga upp det. Efter att ha blivit beskylld för att ljuga av kundtjänsten toppade dom det hela med att fakturera mig samma månad två gånger – på samma faktura! Innan jag lyckades få dom att makulera denna faktura fick jag ringa dom sammanlagt 8 gånger, varpå det bröts VARJE gång. Som plåster på såren lovades 3 månader gratis – Som självfallet inte betalades ut! I och med att jag inte orkade ringa och påpeka detta, för som vi nog märkt använder dom sig troligt av uttröttningsmetoden, så fick jag återkommande samtal från deras ”Kundtjänst” som ville kolla om jag var en nöjd kund och då förlänga mitt abonnemang som jag aldrig haft bindningstid på. NEJ! Detta fick jag meddela dom 3 gånger innan dom till slut slutade att ringa och fråga. Och det bästa var att jag inte alltid svarade. Så dom ringde mig säkert 20-25 gånger innan jag fick bli lämnad i fred.
Därför kommer jag gärna! Tar med egna kakor då jag har en känsla av att vi kan bli några stycken.

Gustaf
september 19, 2013
ad

’Jag har haklappar och linoleumgolv, så det är lugnt.’ Jag brast ut i ett vrål av skratt! Mycket intressant händelse om något bra skulle kunnas utvinna av detta spektakel.

Mats Öhman
september 19, 2013
ad

Verkar som det är likadant på alla telekombolag.

Thomas A
september 19, 2013
ad

Jag provade på deras testabonnemang med en telefon och när de inte funka med täckningen så packa jag ihop allt och skulle skicka tillbaka för att få en kreditfaktura på den faktura som gått ut och det skulle inte kosta mig något. För att komma ur detta krävdes det hela 8 samtal.

Det verkar som de inte pratar med varandra på Tele2.
Uselt!

Berra P
september 20, 2013
ad

Kontakta du Cecilia på Tele2.
Vem vet vad det kan leda till.
Ni två och en ny relation med Tele2 😛

Sonny Hjalmarsson
september 22, 2013
ad

Oj, vad fränt, men på ett mycket sofistikerat sätt! Finns tydligen en ettrig liten krigare i dig också. Kan vi skylla på generna kanske? Pappa.

Christer Alfredsson
september 22, 2013
ad

Jag gjorde samma misstag för ett år sedan också!

BEDRÖVLIG KUNDSUPPORT OCH ANSVARSTAGANDE
Jag baserade inköp av mobilt bredband på Tele2’s täckningskarta. Bra 3G täckning utlovades.
Verkligheten var att täckningen var NOLL! Inte ens Edge fanns vilket Tele2’s egen support bekräftade.

Naturligtvis reklamerade jag detta till Tele2.
Kan man tänkas sig att för att reklamera till ett av nordens ledande telekomföretag måste man använda vanliga brev med postbefodran. Man har varken telefonnummer eller epost!!!

Jag har skickat in min reklamation tre gånger. Tele2 har inte svarat en enda gång. Man skiter fullständigt i sina kunder och tar inte något ansvar för hur man marknadsför sina tjänster.
Post och Telestyrelsen har synat bl.a Tele2 som artikeln nedan beskriver.
http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=58019&via=s

Skriv en kommentar