en blogg om…eh…asså…en blogg, typ.

Från: Emil Uttke
Datum: 19 september 2013 09:02
Ämne: Till VD:n på Tele2 Sverige
Till: thomas.ekman@tele2.com

Bäste Thomas Ekman,

Mitt namn är Emil och jag försöker att inte vara kund hos Tele2. Och då menar jag inte på ett sånt där ”Shit, vad gott det är med choklad! Jag kan bara inte hålla mig ifrån det”-sätt. Nej, min relation till Tele2 liknar mer den man har till ett ex som vägrar fatta att det är slut. En som dyker upp på varenda fakking utekväll du har med dina polare och pratar om sina PMS-besvär och hur hon älskar fotmassage.

För snart ett år sedan tog jag det ödesdigra beslutet att släppa in en av era nomad-säljare som örlade runt i vårt kvarter. Det piss-regnade ute och den stackaren såg litegrann ut som det där som följer med upp när man lyfter ur silen i duschen, så jag lät honom komma in. Det var tydligen väldigt uppskattat eftersom han ljög nått magiskt för att få hålla sig kvar inne i värmen och lovade både dyrt och heligt att det mobila bredband ni kunde erbjuda var både det bästa och snabbaste. Men den största lögnen var den han berättade när han sa att jag kunde testa och om jag inte var nöjd kunde jag bara skicka tillbaka grejerna och saken skulle vara utagerad. Jag erkänner, jag gick på det. Silly me.

I hate to break it to you, men era grejer sög likt en Ullareds-semester. Jag testade det noggrant i en dag eller två och beslutade mig därefter för att skicka tillbaka grejerna, i enlighet med Tele2-tomtens instruktioner. Sedan den dagen, för snart ett år sedan, har jag verkligen, verkligen försökt att INTE vara er kund. Men istället för att inte vara just det, har jag sedan den dagen istället fått möjligheten att lära känna många av Dina medarbetare eftersom ert IT-system kontinuerligt skickar fakturor, påminnelser och betalningsföreläggande. Två gånger har jag hamnat hos inkasso och hotats med indrivning. Jag har verkligen känt mig sedd. Det ska ingen få ta ifrån er.

Jag har fått tala med både kundtjänstpersonal, systemspecialister och mellanchefer och jag har fascinerats av er iver att göra absolut ingenting åt saken men samtidigt med en så enastående fantasi ha fabulerat den ena förklaringen efter den andra. Det kräver skills, alltså. Jag kan inget annat än att applådera detta väloljade maskineri och jag inser att det inte varit genomförbart utan en man av Din kaliber som stått vid rodret. Starkt jobbat, Thomas.

Hur som helst, det börjar alltså dra ihop sig till det stundande 1-årsjubileet av min och Tele2:s relation och jag hade tänkt fira detta med en liten bjudning till vilken Du är varmt välkommen. Även de av dina söta kontors-mongon som genom året varit envolverade i att inte hjälpa mig med bluff-fakturorna är naturligtvis också bjudna. Jag har haklappar och linoleumgolv, så det är lugnt.

Jag hade tänkt mig nått i stil med att jag bjuder på saft och kaka hemma hos mig och ni på Tele2 tar med er kompensationspresenter. En Apple Mac Mini står högt upp på önskelistan. Men även telefoner, surfplattor eller dylikt går bra. Jag är inte knusslig på den punkten. Ni kan ju ta upp det på nästa ledningsgruppsmöte och typ brainstorma lite.

Ha det bra! Vi hörs (erfarenheten har visat att jag med största statistiska säkerhet kan avsluta mina mejl till Tele2 med de orden).

Hälsningar från kund (!) nummer 10312187726 (jodå, jag är fortfarande kvar)

Emil Uttke

PS. Jag kommer inte betala september-fakturan heller. DS.